Journalistiek in tijden van cost-cutting en web 2.0 een multimethodisch onderzoek van het journalistieke bronnengebruik in een veranderende nieuwsomgeving

Year:
2012
Author(s):
Sarah Van Leuven , Karin Raeymaeckers ,
Conference:
Etmaal van de communicatiewetenschap
Source:
Proceedings

Abstract

De motivatie voor deze studie komt voort uit de vaststelling dat twee verschillende evoluties verschuivingen veroorzaken in het medialandschap. Enerzijds heeft onderzoek aangetoond dat commercialisering, kostenreductie en de stijgende werkdruk in de journalistieke sector gepaard gaan met een toenemend gebruik van ‘voorverpakte’ en officiële bronnen, zoals persberichten van politici of bedrijven (McManus, 1994; Davies, 2008; Lewis, Willliams & Franklin, 2008; Buijs et al. 2009). Anderzijds leeft bij een groeiend aantal onderzoekers de overtuiging dat nieuwe technologieën en Web 2.0 applicaties zoals Facebook en YouTube mogelijkheden bieden voor het ontstaan van ‘networked’ of ‘global journalism’ en een meer divers bronnengebruik. De verwachting is dat ook individuele burgers steeds meer als bron zullen opduiken in mainstream media. De meer evenwichtige nieuwstoegang zou ook tot uiting moeten komen in het toenemend gebruik van internationale, niet-westerse, (hyper)lokale en social media nieuwsbronnen (Brundidge, 2010; Dahlgren, 2005; Habermas, 2006; Heinrich, 2011). Vertrekkend vanuit deze twee tegengestelde onderzoekstradities is het doel van deze studie om de verschuivingen in het bronnengebruik van de Vlaamse pers te onderzoeken. We bekijken welke actoren prominent aan bod komen en dus de publieke agenda beïnvloeden en welke actoren daar veel minder of niet in slagen. Zo krijgen we een beter beeld op discussies over de kwaliteit - verbreding of verschraling - van het nieuws. Het empirisch onderzoek gaat uit van een dubbele methodologie. Ten eerste hebben we een kwantitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd van de bronnen en actoren in het buitenlandnieuws van vier Vlaamse kranten (2000-2010). We focussen op buitenlandnieuws omdat dit de hoeksteen zou moeten vormen van ‘networked’ of ‘global journalism’ waarbij Web 2.0 kansen biedt om de slagkracht van de redactie te vergroten (...)